Hogyan tarts hatásos angol nyelvű prezentációt?
Az üzleti életnek ma már mindennapos eleme az angol nyelvű prezentáció. A jól felépített üzleti prezentáció, a magas szintre fejlesztett prezentációtechnika jelentős és kézzel fogható sikereket hozhat vállalkozásod vagy vállalatod számára is.
Kezdetben ijesztő kihívásnak tűnhet, ám, ahogy egyre inkább átlátod és megérted a prezentációk szerkezetét, megismered a szükséges elemeket, fordulatokat, és elkezded gyakorolni (igen, nem árt az éles angol nyelvű prezentáció előtt érdemes megkérni egy jó barátot, családtagot, hogy hallgasson meg), látni fogod, hogy nem is olyan ördöngős tudomány.
Ám, hogy valóban sikeres angol nyelvű prezentációkat tarthass, néhány dologgal tisztában kell lenned. Ilyen például, hogy kinek és hol tartod az előadást, találkoztál-e már a közönséggel korábban, és természetesen azzal is, hogyan épül fel a prezentáció és az egyes részeknél milyen kifejezéseket érdemes használnod.
1. Legyen ellenőrzőlistád!
Mielőtt belevetnéd magadat az angol nyelvű prezentáció felépítésének áttekintésébe, nézd meg a következő listát.
Érdemes megfontolni e kérdéseket, mert ezek segítségével sok mindent tisztázhatsz, és érdekesebbé is varázsolhatod az előadást.
- Mikor, hol és kinek tartod az előadást?
- Hivatalos vagy informális közegben zajlik?
- Mit vár tőled a közönség?
- Kis csoport vagy nagyobb létszámú hallgatóság előtt tartod? Szeretnéd-e bevonni őket az előadásba?
- Találkoztál-e már a közönséggel korábban?
- Ismert környezetben vagy még ismeretlen helyen tartod az előadást?
- Milyen eszközök és technológia lesz elérhető a számodra, és mit akarsz használni?
Ha megválaszoltad a fenti kérdéseket, már magabiztosan kezdheted az alaposabb tervezést. (E kérdésekhez érdemes újra visszatérni a végén, amikor már összeállt a prezentációd, hogy leellenőrizd, minden szempontot figyelembe vettél-e.)
2. Hogyan építsd fel az angol nyelvű prezentációt?
A prezentációk általában négy nagyobb egységre tagolhatók: Bevezetés, Fő rész, Következtetések és lezárás, Kérdések és válaszok
Nézzük meg közelebbről a bevezető részt és funkcióit.
Ebben a részben fogod köszönteni a hallgatóságot, bemutatkozol, és bemutatod az előadásod témáját, a prezentációd célját, felvázolod, miről fogsz beszélni, és milyen hosszú lesz az előadásod. Végül fontos azt is tisztázni, hogy mikor válaszolsz a felmerülő kérdésekre: előadás közben vagy az előadás után.
Most lássuk, milyen kifejezéseket használhatunk a bevezetésben:
3. Kifejezések a bevezető részben
A hallgatóság üdvözlése
- Ha formális eseményen tartod az előadást: Good morning/afternoon, ladies and gentlemen.
- Ha azonban kissé informálisabb a közeg: Good morning/afternoon, everyone.
Hogyan nevezd meg a prezentációd célját?
- My purpose/objective/aim today is…
- What I want to do this morning/afternoon/today is…
- I’m here today to…
Ezután rátérhetsz a prezentáció felépítésének bemutatására, amihez a következő kifejezéseket javaslom:
- This talk is divided into four main parts.
- To start with/Firstly, I’d like to look at…
- Then/Secondly, I’ll be talking about…
- Thirdly…
- My fourth point will be about…
- Finally, I’ll be looking at…
A felütés nagyon fontos, már ebben a részben igyekezz megragadni a hallgatóságot!
4. Vesd be a humor eszközeit!
Sikeresebben ragadhatod meg a közönséged figyelmét és teremthetsz velük személyesebb kapcsolatot, ha anekdotákat, humoros történeteket mesélsz nekik.
De ne aggódj, nem kell kitalálnod semmi újat, hiszen mindannyiunk – barátaink, családunk, környezetünk – életében adódnak vicces helyzetek.
- Elmesélhetsz egy személyes anekdotát vagy egy valós élményen alapuló történet, ami veled vagy egy ismerősöddel esett meg. Történeteink igazi aranybányaként szolgálhatnak minden előadáshoz. És a legjobb az egészben, hogy nem kell őket kitalálni és megtanulni sem!
- Bevethetsz vicces idézeteket, amelyekkel könnyedén megragadhatod a hallgatóid figyelmét.
- Az újságokban vagy magazinokban megjelent karikatúrákat, rajzokat – például Dilbert – is nagy sikerrel használhatod prezentációkon.
- A rendszerint száraz és lényegre törő definíciókat humoros csavarral add elő.
5. Ragadd meg a közönség figyelmét!
Vizuális segédanyag minden, amit a közönség lát, és amely segíti őket az angol nyelvű prezentáció követésében, a figyelmük fenntartásában, ezért kiemelten fontos, hogy érthetően hivatkozz rájuk az előadás alatt.
Ne feledd, hogy a vizuális segédeszközök legyenek áttekinthetőek és érthetőek. Mivel céljuk, hogy az előadást változatossá és követhetőbbé tegyék, használj minél több képet, ábrát és grafikont, színes diákat, táblázatokat, infógrafikákat és kevesebb szöveget. Akár előre elkészített jegyzetek is kioszthatsz.
Előre tervezd meg a méretet és a színt, ügyelj arra, hogy a kivetített ábrák a terem hátsó részében helyet foglaló közönség számára is jól láthatók legyenek.
6. Figyelj az előadásmódra!
Fontos a testtartás
A megfelelő testtartás sok mindenben segít: könnyebben veszed a levegőt, jobban hallatszik a hangod a teremben.
Azt sem árt átgondolni, mit kezdesz a kezeddel. Valószínűleg a prezentáció alatt fogod majd távirányítót vagy egy lézerpointert, de ha mégsem, érdemes lazán oldalt tartani.
A közönséggel szemben
Mindig a közönség felé fordulva állj, hiszen miattuk vagy itt, nekik szeretnéd átadni a tudásodat, az információkat. Ha mégis hátat kell nekik fordítani egy rövid időre, ilyenkor inkább ne beszélj.
Törekedj a szabad beszédre, és csak ritkán pillants a jegyzetekre, a kivetítőre – célszerű tehát megtanulni a mondandódat!
A mozdulatok, a mozgás
Gesztusaiddal még nagyobb nyomatékot adhatsz üzleti prezentációd lényeges pontjainak. Előadás közben mindig mutasd a számokat (pl. „Ennek három oka van …”), de kerüld a hirtelen gesztusokat és a gyors mozdulatokat, mivel ezek elvonják a közönség figyelmét.
A szemkontaktus
A szemkontaktus fontos, mivel ezen keresztül teremtesz kapcsolatot a közönséggel. Tekinteted arra ösztönzi őket, hogy figyeljenek, ami neked is segít az ellazulásban.
Folyamatosan figyeld a hallgatóságot, és mindig hozzájuk beszélj (ne a kivetítőhöz!), és próbáld őket is bevonni az előadásba. Soha ne csak a terem egyik oldalára vagy egyetlen emberre fókuszálj, hanem a teljes hallgatóságra!
Mélyebben is érdekel a téma? Nézd meg Prezentációtechnika e-könyveimet is.
Tetszett a bejegyzés? Kattints a Megosztás ikonra, vagy küldd el ismerősödnek, aki érdeklődik a téma iránt!